Szlaki turystyczne w Pieninach

Krościenko jest bardzo ważnym punktem wypadowym w Pieniny, Gorce i Pasmo Radziejowej Beskidu Sądeckiego. Z samego Krościenka wychodzą trzy znakowane szlaki turystyczne:
szlak żółty – bierze początek w rynku i wiedzie przez Pieniny noclegi do Sromowiec Niżnych. Wiedzie przez Toporzyska, Bajków Groń (679 m n.p.m.). Przełęcz Chwała Bogu (z której warto odbić niebieskim szlakiem na Trzy Korony) i Wąwóz Sobczański. Jest to najstarszy z pienińskich Sszlaków wycieczkowych, znany od 1906 r.
zlak zielony – rozpoczyna się także w rynku i prowadzi na Czertezik (772 m n.p.m.) w Pieninkach przez Toporzyska i Ociemny Wierch (724 m n.p.m.). Z góry Czertezik możemy kontynuować wędrówkę szlakiem niebieskim na Sokolicę (742 m n.p.m.) Z polany Burzyna wrócić możemy także zielonym szlakiem wiodącym doliną Dunajca u podnóża pasma Pieninek. noclegi Pieniny
szlak czerwony – przebiega przez Krościenko ulicami Lubań, Sobieskiego, most na Dunajcu i za nim ul. Źródlaną. Z jednej strony prowadzi on (w opisanym kierunku) na Prehybę (l 176m n.p.m.) w Beskidzie Sądeckim przez Górę Wisielec (835 m n.p.m.), z drugiej w Gorce – na Lubań przez Jaworzynę (1050 m n.p.m.) Obok samego Krościenka pragniemy w gminie polecić Państwa uwadze Grywałd, Krośnicę i I Hałuszową. Z Grywałdu warto wybrać się zielonym szlakiem na Lubań, przez Gronik (777 m n.p.m.) i i polanę Pisarzową – ok. 2.15 godz. Pieniny pokoje gościnne

Krościenko – Sokolica

Jest to najkrótsze dojście z Krościenka na Sokolicę. Szlak został wytrasowany w 1970 roku.  Pieniny pensjonaty
Wędrówka rozpoczyna się na rynku w Krościenku, skąd należy wyruszyć za znakami zielonymi, ulicą Św. Kingi w kierunku południowo – wschodnim. Pozostawiamy za sobą murowaną kapliczkę znajdującą się po lewej stronie. Wzdłuż drogi rosną lipy mające nawet 5 metrów obwodu, po czym droga zaczyna przechodzić w żwir (w tym miejscu widnieje znak zakazu wjazdu). Tablica PPN, strumyk od siarczanego źródełka, za którym znajduje się las Wudyki i Zimna Skała (615 m n.p.m.). Pod tzw. Ociemnieniem Łąki, dołem przechodzące mokre młaki, są bardzo wartościowe m.in. ze względu na rzadkie gatunki mchów. – 1,2 km, po lewej znajduje się schowana w wysokich tujach kapliczka, a niedaleko za nią, przy Ociemnionym Potoku, kapliczka św. Kingi. (z rynku 20 minut). Pieniny pensjonaty

Za krzewiną, z prawej strony znajdują się pola Pod Ociemne, z lewej strony, kamieńce i wikliniska. – 1,5 km skałka na której znajduje się krzyż. Przy trasie znajduje się polanka Pajówka, na której niegdyś stała Karczma nosząca tą sama nazwę. – 1,8 km (ok. 25 min) lewobrzeżny przyczółek Starego Mostu. Zaraz za nim, ponad drogą unoszą się urwiste skałki Zawiasów. – 2 km (425 m n.p.m.) rozwidlenie dróg na skraju Krasu. Należy kierować się za znakami zielonymi wznoszącymi się w prawo, na wyższy taras zwany Pod Natonia. Z łąki rozpościera się widok na Szczawnicę Niźnia i jej okolice. – 2,3 km (ok. 40 min) tutaj napotyka się samotna zagroda Do Natonia (475 m n.p.m.). Ponad nią na obszarze zwanym Za Skałeczkę (500 m n.p.m.) droga zagłębia się w las szlak pnie się stromo w górę przez stary jodłowy las. – 2.5 km zarastające polany nazywanych Sosnów lub Wielki Sosnów. Po niedługim czasie dochodzi się do terenu któremu nie brakuje wertepów, dziur, rowów – teren zwany Dziury. Od tego momentu podążamy lasem w górę. 15 km w lewo od ścieżki znajduje się jaskinia rumoszowa o 7 metrach długości. Trochę dalej trasa dochodzi do krawędzi stokowej polanki Małych Sosnów 580 – 650 m n.p.m. (na mapach błędnie nazywana Burzyną). Trasa biegnie skrajem polanki w górę grani. – 3km (658 m n.p.m.) połączenie z Sokolą Percią, w obszarze przełęczy (ok. 650 m n.p.m.) pomiędzy Sokolicą a Czertezikiem. Z Krościenka 1 godzina (zejście około 50 minut). W prawo prowadzi droga nr 25d na Czertezik i dalej na Trzy Korony. Po skręceniu w lewo dochodzi się na Sokolicę (747 m n.p.m.).